australienmc

Av australienmc - 24 november 2010 09:27

Hello!

Tänkte berätta om mitt (och resten av hostelets) trevliga uppvaknande ca 05.30 i morse. Mitt: En fet äckelkackerlacka kryper upp för mitt ben när jag är på väg in till köket för att göra frukost. Resten av hostelets: Det efterföljande skriket när jag känner en fet äckelkackerlacka klättra upp för mitt ben. De kackerlackor jag har sett hittils har varit stora som as. Folk hävdar att det finns midre varianter också, men jag är skeptisk. Annars har vi inte sett så många äckliga djur här, förutom några ödlor och spindlar. Spindlarna på jobbet är dom värsta, stora och håriga.. Vi får se vilka överraskningar som väntar i framtiden, vi har bl.a hört historier om råttor stora som katter (!)

Asiaterna på övervåningen som brukade fritera fiskhuvuden och sånt har förövrigt flyttat ut, skönt på ett sätt men vi skulle ha behövt dom nu. Dom skulle säkert kommit på ett bra sätt att tillaga kackerlackan.

Våran fina arbets"kamrat"

Hejsvejs! /C

Av australienmc - 21 november 2010 12:39

Nu har vi bokat flygbiljetter till Melbourne, nästa tisdag bär det av! Känns kul att få se nåt nytt. En vecka kvar i Sydney och en vecka kvar på jobbet, det som skulle bli ett två-dagars jobb blev ett en-månad-och-en-veckas-jobb!

I fredags var vi ut med några kompisar från jobbet, på lör tog vi en sväng på stan och på marknaden Paddy's. Senare på kvällen gick vi till darling harbour för att se nya Harry Potter filmen på världens största bioduk! Man kunde inte se hela bilden samtidigt så vi fick lite ögongymnastik på köpet. Idag var det toppenväder så vi tog en sväng till Bondi för lite sol och bad. När vi kom hem blev det storkok inför veckan och äppelpaj till efterrätt, smarrigt!

Nu är vår sysselsättning att banta ner bagaget, det får inte väga ett gram över 15 kg på flyget.

Kajsa: - Jag klipper bort det här spännet på bikinitrosorna så blir det lite lättare!

Vi har det vi gör helt enkelt.

Hörs! /MC

Av australienmc - 16 november 2010 11:56

Äkta backpackers!

Hårt jobb.

Från bryggan på Manly

En av de tre dagarna vi stekte på stranden. Här med Malin.

Första riktiga fikakvällen, på Gloria Jean's

Äntligen helg- tummen upp

Jordgubbsätning på Bronte Beach, lägg märke till baben i högra hörnet

Av australienmc - 15 november 2010 12:02

Då har man sparkat igång en ny jobbarvecka än en gång. Tur att vi fick långhelg helgen som varit med tre dagars sol! Vilket resulterade i tre dagar på beachen; Bronte beach fredag & lördag samt Manly på söndag. Till Manly åkte vi med Malin, också från Ö-vik, som är au pair här i Sydney. Helt galet vad många hemmifrån som är här egentligen, men mycket trevligt att träffa henne och njuta av det fina vädret. Idag har det regnat hela dagen så det gäller att passa på när solen är framme.

Dagens goda nyhet är att vi är lovade två veckors jobb till på Consortium. Blir bra att tjäna ihop de sista pengarna innnan vi drar från Sydney. Som det ser ut just nu kommer vi åka till Melbourne, men det kan alltid ändras. Hur som helst vill vi bara åka till nåt nytt ställe då vi varit här så länge nu.

Nu måste jag sova, god natt från mig!

/M

Av australienmc - 7 november 2010 11:52

Idag har vi varit och kollat på Red Bull Flutag nere i hamnen. Solen har stekt och vi känner oss lite grillade just nu. Vädret är lite osäkert, igår regnade det och var kallt hela dagen. Därför bestämde vi oss för att göra en utflykt till IKEA. Vi fick köa i ca en timme för att få äta äkta svenska köttbullar med potatismos och lingonsylt, så värt det! Sedan investerades det i matshoppen!! Glögg, julmust och annas pepparkakor tog hem 10-poängaren. På kvällen begav vi oss till Bondi Junction och hälsade på Ingrid som vi jobbar med, samt hennes lägenhetskamrater. Det blev en trevlig kväll.

Nu sitter vi här och laddar för en ny arbetsvecka på Consortium Centre. Där händer det spännande saker nästan varje dag! En dag såg vi en megastor hårig spindel (!) en dag fattades en smartbox så det blev väsk-visitering och genomgång av övervakningskamerorna och en dag missade alla bussen och fick ta taxi sista biten. Riktig action med andra ord ;) Numera är det ungefär hälften tyskar och hälften svenskar som jobbar där, och det är krig! Tyskarna är galna, vi hatar dom och har gett dom fina smeknamn såsom Kommandoran, Mutanten, Morran, Fisken och UB (Ugly Betty). Just love'm.

En av alla påhittiga flygkreationer, här är en kräfta, en val och en manet

Hägges dammsugare har färdats ända till Sydney!!

Kungarna av IKEA!

Förra söndagen tittade vi på roddtävling i Darling Harbour, lagen satsade stenhårt på matchande outfits.

/MC

Av australienmc - 31 oktober 2010 02:37

Livet flyter på, första lönen har kommit och solen börjar komma tillbaka. Vi fick jobba hela förra veckan och är lovade mån-tis nästa vecka, förhoppningsvis blir det mer också. Det är inte så lätt som man kan tro att tillverka smartboxar, i fredsags fick en tjej sparken för att hon pratade för mycket och jobbade för långsamt. Så nu är det bäst att vi skärper oss! haha

I fredags efter jobbet gick vi ut och firade att första arbetsveckan var avklarad. Igår var det fint väder så vi bestämde oss för att ta färjan ut till Manly. Där la vi oss först på en liten strand och solade lite sedan gick vi vidare till Manly beach, en stor surfar-strand. Vi hade tänkt att gå på Manly Ocean World eftersom att vi har gratisbiljetter men det fina vädret gjorde att stranden lockade mer. Vi får se om vi åker tillbaka dit någon annan dag.

Vädret är inte lika bra idag, så vi tänkte bara promenera in till stan en sväng och titta runt lite, bye bye!

Av australienmc - 26 oktober 2010 13:24

Då var man tillbaka på Easy Go Backpackers-hostellet igen och det känns så jäkla skönt. Inga kackerlackor, golvyta att gå på, kök som är öppet när man vill äta frukost etc, etc. Däremot har vi en gäst här i åttabäddarsrummet som är lite utöver det vanliga. En tjock Lisbeth Salander som hänger upp stringtrosor på sängen och eldar rökelse i rummet! Så nu luktar det gammal tantparfym här och vi har just hängt upp vår tvätt, man kan ju bara gissa hur ljuvligt den kommer dofta när den torkat.

Annars så ska vi jobba imorgon med, på samma ställe. Vi håller på att göra i ordning presentboxar numera. Hittills har vi gjort ca. 2000 färdiga och enligt rykten är det sammanlagt 40 000 st (!) som ska göras innan det är slut. Så vi hoppas på att få jobba där fler dagar.

Vädret idag har varit varmt och soligt, synd att man inte kan ta till vara på det när man står i en kall lagerlokal. Nu är det dags att sussa lite så man orkar upp imorgon kl. 05.30

God natt!

Av australienmc - 25 oktober 2010 14:17

Som vi redan sagt har vi bott i Kings Cross de senaste fyra nätterna, fått besök av en kackerlacka och allihopa har lyckats bli förkylda mer eller mindre. Hårt liv. Nu väntar en sista natt här på Highfield Hotell och imorn tredje arbetsdagen på Warehouse. Picking and packing tar på krafterna kan vi lova, man är numera trött konstant. I helgen har det mer eller mindre regnat hela tiden, tycker det är dags för sommarvärmen att komma nu!

Imorgon ska vi änltigen lämna den här hålan och flytta tillbaka till EBG där vi bodde innan <3 Eftersom vi börjar jobba tidigt imorgon tog vi på oss våra gigantiska ryggsäckar och promenerade iväg den 35 minuter långa vägen till hostelet. Vi kommer med andra ord sova riktigt gott inatt efter den kraftansträngningen.

God natt!

Caroline och Maja bloggar från down under!