australienmc

Av australienmc - 17 december 2010 08:22

Då har vi hunnit med en sväng ut på phillip island, en ö 90 minuter sydöst om Melbourne. Där har vi haft semester på lyxhostel och insupit lugnet och naturen. Riktiga friluftmänniskor har vi blivit då vi vandrat i två hela dagar, detta dels beroende på att vi gick fel första dagen.. Fina ryggsäcksbrännor fick vi också, det ska väl synas att man är backpacker, även om vissas var nyansen rödare än andras. Ön var späckad med massa olika djur. De vi fick se var delfin, vildkaniner, pelikaner, fet ödla, wallaby (liten känguru), rocka och minipingviner! Förutom att gå hela tiden var vi på pingvinparaden tisdagskväll. Där fick man se över 1000 pingviner som simmar iland och vaggar upp på land till deras bon. Rätt häftigt.

Nu är vi tillbaka på fast land och bor lite utanför city i St Kilda där vi har stranden runt hörnet. Kommer bo här till på måndag då vi drar tillbaka till stan för att fira jul:)

Av australienmc - 11 december 2010 10:29

Hej hopp!

Nu har det hänt grejer! Här kommer en uppdatering på vad vi har gjort den senaste tiden. I veckan har vi  haft en kulturell dag då vi gick på museum, samt spanade  in en katedral. Hängt på stranden (i väntan på pingvinerna) och i torsdags var vi på en guidad tur längs Great Ocean Road. Vi fick se fina utsikter, koalor i träden och mata vilda fåglar ur händerna. Idag åkte vi till en galleria utanför stan där de har lite outletaffärer, sedan gjorde vi tacos till middag. Imorgon ska vi till svenska kyrkan på luciafirande (snylta lussekatter!!) sen blir det jazzkväll, kulturella som vi är. Hoppas allt är bra hemma i kylan, här leker livet!

Av australienmc - 8 december 2010 01:46

Tjenis!

Just nu sitter vi pa ett internet cafe, ute vraker det ner. Men lugn bara lugn, om ca 1h lovar jag att det ar sol och 1000 grader. Det ar sa det funkar har.

Igar kvall akte vi ner till stranden for att titta pa pingvinerna (?) som sags ska halla till dar. Men inte sag vi nagra pingviner inte, jag tror vi blev lurade.. Aja, vi fick iaf sitta ute pa en brygga i solnedgangen sa det led val ingen storre nod pa oss. Imorgon ska vi pa dagsutflykt till Great Ocean road eller "vagarnas vag" som den kallas, det blir skoj! och ja, bussen har AC. Det var det forsta vi kollade upp ;)

Bye bye! /C

Av australienmc - 4 december 2010 10:22

Inte för att klaga, men idag (ursäkta språket) har det varit förjävla varmt! Har strosat runt i stan hela dagen men det skulle kanske varit lägligare att ligga på stranden där det finns tillgång till svalkande bad när man till och med börjar svettas om smalbenen.

Igår gick vi ut på ett mysigt litet ställe som låg mitt i Melbournes Chinatown. Hängde med några killar från Birmingham som bor på samma hostel som oss. Ett hostel som för övrigt har 35 grader varmt i sovrummen (!!). Det är så varmt att man får panik, får nog lov att bli en kall dusch innan man går och lägger sig ikväll.

Av australienmc - 2 december 2010 06:46

Nu har vi varit i Melbourne i två hela dygn och än så länge lever vi. Vi hade tur och slapp betala extra för bagaget på flyget. Eftersom att vi inte hade bokat in något boende så gick vi in på första bästa hostel och bokade de två första nätterna. Därmed har vi nu fått bevisat att första inte alltid är det bästa. Hostelet var förjävligt rent ut sagt och påminnde om en anstallt/flyktingförläggning/knarkarkvart. Nu har vi äntligen flyttat därifrån och är extremt nöjda med vårt nya boende. Inte lika centralt men nära Queen Victoria market, en marknad med mat, kläder och diverse annat. Tyvärr har vi inte gratis internet längre, så nu sitter vi och snyltar på mcdonalds.

Nu har ni fått en kort lägesrapport, hörs!

/MC

Av australienmc - 29 november 2010 08:34

Idag har varit en stressig och strulig dag. Stress över att packningen inte får väga mer än 15 kg, strul med flygbiljetterna och medicare korten. Tjejen på work and travel som bokade flygbiljetterna åt oss hade lyckats boka in oss utan bagage, vilket resulterade i att vi nu måste betala ca 350 kr extra. Kulkul..

Nu har maja och kajsa dragit upp sin packning ur ryggsäckarna en gång till och sitter och funderar på vad mer dom kan slänga för att banta ner vikten ytterligare. Vi lånade vågen i receptionen i morse, men vi lär nog låna den en gång till efter andra urrensningen. Sedan kanske det blir lite lugn på stället ;)

Passar på att bjuda på ett citat från gårdagen. Vi sitter på en buss när maja ser en varningsskylt och utbrister; Åh! Nu är det varning för kängurus!.. eller nä, det var bara ett gupp.

Men det är klart, det är inte så lätt att se skillnad på ett gupp och en känguru alla gånger, hehe. Imorgon bär det av till melburne, så det här blir förmodligen sista dagen med gratis internet. Det betyder att vår redan glesa uppdatering förmodligen blir ännu glesare framöver. Aja, vi ska göra vårt bästa!

Gårdagens adventmys, glöggen var god.

/C

Av australienmc - 27 november 2010 09:22

tjabba, tjena, hallå!

Igår glassade vi på stranden! Vi var på Tamarama beach, en strand mellan Bondi och Bronte. Liten mysig strand med megavågor. Aldrig hade vi trott att det skulle vara så svårt att bada. Mer än 50% av gångerna spolas man upp på stranden som strandade valrossar med sand ÖVERALLT. Kvällen spenderades på Bondi beach med Ingrid och gänget, för att ta farväl innan vi åker vidare åt olika håll.

Imorgon är det 1:a advent och då ska vi festa loss på glöggen och pepparkakorna som vi köpte på IKEA. Ganska stolta över att vi kunnat hålla oss så länge utan att äta upp det. Vi får se om det blir varm eller kall glögg, med tanke på den outhärdliga värmen.

Nu ska vi gå och handla mat, för ovanlighetens skull liksom.

/Maja & Caroline

Av australienmc - 25 november 2010 12:06

då har vi jobbat vår sista dag på consortium centre och det känns så skönt. detta firades med en joggingtur genom darling harbour och hyde park! sedan lyxade vi på med fruktsallad och yoghurt och nu blir det bonde söker fru på tv4play. kvällen är med andra ord räddad.

Trevlig kväll! / MC

Caroline och Maja bloggar från down under!